Skyver du kollegaene dine unna?
Derfor gikk det galt med lederen og medarbeideren.
Lederen var stolt av rekrutteringen. Hun hadde fått inn en ny Medarbeider. Han hadde kompetanse avdelingen trengte.
Men samarbeidet begynte raskt å knirke.
Den nye fikk ansvar for store oppgaver, og jobbet i vei. Og hver dag spurte Lederen hvordan det gikk.
I starten synes Medarbeideren spørsmålene var omtenksomme og hyggelige. Men gradvis kom følelsen av å bli kontrollert krypende.
– Hvor langt er dette prosjektet kommet nå?
– Hvorfor har det ikke kommet lengre?
– Hva skal jeg si til styringsgruppen når de spør?
Spørsmålene gjorde Medarbeideren usikker og irritert. Stolte hun ikke på at han kunne faget sitt? Gradvis lukket han seg, og informerte stadig mindre.
I takt med at Lederens stressnivå økte, sank Medarbeiderens motivasjon. Til slutt sa han opp, og begge satt skuffet igjen.
Det var slett ikke slik det skulle bli.
Så, hva skjedde?
Eller, hva skjedde IKKE?
De to hadde forskjellige styrker og behov. Hun trengte informasjon, oversikt og detaljer. Han trengte frihet, tillit og ville helst jobbe på sin helt egen måte.
Begge hadde gode intensjoner, kanskje til og med samme mål. Men de forstod ikke hverandres ulikheter, og hadde ikke et språk for å snakke om det.
Historien er (dessverre) ikke unik for denne arbeidsplassen.
En av grunnene til det, er at vi for sjelden setter av tid til å
- bli dypere kjent med oss selv – og hverandre – med styrker, svakheter og utviklingsområder
- snakke om forskjellene mellom oss, og hvordan dette påvirker samarbeidet
Bruker vi mer tid på dette, kan vi lettere tilpasse oss og komme hverandre i møte.
Ikke skyve hverandre unna.