5 spørsmål til deg som har mye på to do-lista før ferien
Nå er det intense dager på mange arbeidsplasser. Listene over alt som skal gjøres før Den Store Ferien er lange.
Og den menneskelige prisen er, etter min mening, for høy: Noen stuper inn i ferien med stressnivået på topp, og trenger den første av de dyrebare ukene til å lande.
Noen kjører seg selv så hardt, at kroppen sier fra og tvinger dem til sengs med sykdom. Noen bruker all energi på å få unna to do-lista på jobb, og rekker ikke å planlegge egen ferie.
Nick Petrie, som har undersøkt hva som kjennetegner mennesker som presterer høyt uten å brenne ut, påpeker noe interessant:
At de har lært seg å tåle at ikke alt blir gjort.
De er knallgode på å prioritere det som er aller viktigst, så lar de resten ligge, og lever godt med det.
Er din to do-liste i lengste laget? Da har jeg en øvelse til deg:
-
Skriv ned alle arbeidsoppgavene du har tenkt å få gjort før ferien.
-
Gå gjennom hvert punkt på lista og vurder: Må dette virkelig være ferdig før ferien, eller kan det vente?
-
For oppgavene som må fullføres, finn ut: Hva skal til for at du kommer i mål? Hvem kan hjelpe deg? Hva er et godt nok resultat?
-
For oppgavene som du lar ligge, kjenn etter om dette går greit – eller sett et tall på hvor ubehagelig dette er for på en skala fra 1-10.
-
Fikk du noen høye tall? Tenk gjennom hva du kan si til deg selv, eller trenger å høre fra andre, for å stå i ubehaget, eller gjøre det litt mindre.
For husk: De største kravene kommer gjerne innenfra.Det er som regel alltid noe som kan vente. Det vanskeligste er ofte å tåle at ikke alt blir gjort.
Kanskje disse spørsmålene kan være utgangspunkt for en prat i teamet, eller sammen med lederen din?