En befriende tilnærming til konsulentrollen
– I den dominerende diskursen om konsulenters identitet er konsulenten intelligent, cool, rask og modig. Slik føles det ikke alltid på innsiden.
Disse ordene er hentet fra boka "Den modige konsulent" (min oversettelse), og jeg kan definitivt skrive under på det siste selv.
Etter å ha workshopet med hundrevis av konsulenter, vet jeg at det knytter seg mange (ofte uuttalte) forventninger til rollen. Og de største forventningene kommer gjerne fra konsulentene selv. Heldigvis finnes det ulike måter å være konsulent på.
Heldigvis finnes det ulike måter å være konsulent på.
I boka "Humble consulting" går Edgard Schein i dybden på denne spennende, krevende og sammensatte rollen.
Han beskriver "humble consulting" som en holdning, der 3 C'er står sentralt:
- Commitment to help
- Caring for the client
- Curiosity
Selve grunnlaget er en tillitsfull og åpen relasjon.
Fremfor at konsulenten skal overbevise og få gjennomslag hos kunden, samarbeider de gjennom dialog, nysgjerrighet og felles utforsking.
Er ikke det befriende?
Når jeg utforsker denne tilnærmingen sammen med konsulenter og internrådgivere, er dette noen av de spennende refleksjonene som dukker opp:
- Konsulenter kommer ofte inn som tradisjonelle eksperter, for å levere analyser, anbefalinger og løse problemer
- Dersom forholdet til kunden blir dypere, glir de gradvis over i terrenget Edgard Schein beskriver.
Hva slags landskap liker du best å være i, som konsulent, internrådgiver eller kunde?
Få 3 hacks for å bli tryggere i konsulentrollen