5 grupper du bør være obs på
Som coach kommer jeg tett på mange mennesker i «fakturerbare fagmiljøer», og det slår meg: At de er blitt ganske gode på å onboarde nye, men har en del å gå på når det gjelder andre medarbeidere.
Her er 5 av gruppene jeg mener det er smart å være obs på, og 5 tips til hva som kan gjøres for dem.
1. De som alltid sier ja
Observasjon: Noen sier ja til alle som spør, får av den grunn stadig mer og gjøre (for alle vet jo at de sier ja, og derfor er det jo så lett å spørre akkurat dem), og blir stadig mer stressa og slitne.
Tips: Stopp den negative spiralen med én gang.
2. Folk med flere fagområder
Observasjon: Folk med dobbeltkompetanse får flere spørsmål fra kollegaer og kunder, blir involvert i flere møter og prosjekter og opplever større kognitiv belastning enn andre.
Tips: Selv om noen har flere fagområder, er de ikke flere personer. Sørg for at de jobber for én, ikke to.
3. 50/50-folka (halvt fagperson, halvt leder)
Observasjon: Dette er dyktige, fakturerbare fagpersoner, som skal fortsette med det, men i tillegg lede andre. De skal egentlig jobbe 50/50, ender opp med å jobbe 70/70, står konsekvent i spagaten og føler til slutt at de ikke mestrer noen av rollene.
Tips: Dropp 50/50-ordningen og finn på noe mer bærekraftig. (Ikke mulig? Sørg da for å gi dem ordentlig lederopplæring.)
4. Folk som har opplevd store livsendringer (f.eks fått barn, samlivsbrudd, sykdom)
Observasjon: Selv om privatlivet er snudd på hodet, forsøker de å fortsette akkurat som før på jobb.
Tips: Sørg for at de har fantastiske ledere som følger tett opp. Selv om arbeidsgiver har gode rammer og ordninger, trenger de ofte hjelp med å justere forventningene til seg selv.
5. Toppledere
Observasjon: De er mye påkoblet og i jobbmodus, har sterk ansvarsfølelse, jobber mange timer (ofte for å skåne andre fra å gjøre det samme) og kjenner seg alene om ansvaret.
Tips: Ledere er vanlige mennesker, med vanlige behov. Spør hvordan det går, gi avlasting, omsorg og anerkjennelse for jobben de gjør.
Kjenner du igjen noen av disse gruppene i ditt fagmiljø?
Få 10 tips for å ta vare på deg selv og andre